MANFAAT DAN CABARAN PELAKSANAAN FALSAFAH ELEKTIK DALAM PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA
FALSAFAH EKLEKTIK
MAKSUD:
- FALSAFAH ELEKTIK IALAH GABUNGAN NILAI-NILAI YANG BAIK DARIPADA PELBAGAI SUMBER DAN FALSAFAH.
- GABUNGAN PELBAGAI CABANG FALSAFAH IAITU IDEALISME, PROGRESSIVEME DAN EKSISTENSISALISME SERTA FALSAFAH PENDIDIKAN ISLAM.
MANFAAT FALSAFAH EKLEKTIK
MANFAAT KEPADA MASYARAKAT:
- SEBAGAI USAHA PENDIDIKAN YANG BERTERUSAN.
- USAHA UNTUK MELAHIRKAN MASYARAKAT YANG HARMONI, SEJAHTERA DAN MAKMUR.
- PENDIDIKAN YANG MENYUMBANG KEPADA PEMBANGUNAN NEGARA.
MANFAAT KEPADA ORIENTASI ILMU:
- DAPAT MEMBENTUK SATU PENDIDIKAN YANG MENYELURUH, BERSEPADU DAN SEIMBANG.
- DAPAT MELAHIRKAN INSAN YANG SEIMBANG DARIPADA SEGI INTELEK, ROHANI, EMOSI DAN JASMANI.
MANFAAT KEPADA PEMBELAJARAN MURID:
- DAPAT MENGEMBANGKAN POTENSI INDIVIDU.
- MEMBENTUK AKHLAK YANG BAIK, BERKETERAMPILAN DAN BERPENGETAHUAN LUAS.
MANFAAT KEPADA PENGAJARAN GURU:
- DAPAT MENDIDIK SECARA BERTERUSAN.
- DAPAT MENGEMBANGKAN POTENSI MURID SECARA MENYELURUH DAN SEIMBANG.
- BERPERANAN SEBAGAI 'ROLE MODEL' KEPADA ANAK MURID.
MANFAAT KEPADA MATLAMAT PENDIDIKAN:
- MELAHIRKAN INSAN YANG BERILMU PENGETAHUAN, BERTANGGUNGJAWAB, BERAKHLAK MULIA DAN SEIMBANG.
- DAPAT MEMBERI KEHARMONIAN KEPADA DIRI, MASYARAKAT DAN NEGARA.
- BERPAKSIKAN KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN.
CABARAN PELAKSANAAN FALSAFAH EKLEKTIK
CABARAN MELAHIRKAN INSAN SEIMBANG DARIPADA SEGI ROHANI, INTELEK, EMOSI DAN JASMANI.
- SEJAK TAHUN 1998 STRATEGI PENERAPAN NILAI-NILAI MURNI TELAH DIABAIKAN DAN DILUPAKAN.
- AKIBATNYA MORAL DAN AKHLAK MURID-MURID SEKOLAH KIAN MEROSOT DAN ROSAK.
CABARAN UNTUK MEMASTIKAN PENDIDIKAN ADALAH SATU USAHA SECARA BERTERUSAN.
- MEWAJIBKAN KANAK-KANAK BERSEKOLAH SEAWAL USIA 7 TAHUN.
- MEMPERBANYAKKAN PUSAT PENGAJIAN TINGGI DI NEGARA MALAYSIA.
CABARAN DALAM PERKEMBANG POTENSI INDIVIDU.
- MEWUJUDKAN MATA PELAJARAN ELEKTIF SEPERTI PENDIDIKAN SENI VISUAL, KEMAHIRAN HIDUP, PENDIDIKAN JASMANI DAN MATAPELAJARAN YANG ADA DI SEKOLAH TEKNIK DAN VOKASIONAL.
Comments
Post a Comment