PENGARUH CABANG FALSAFAH METAFIZIK, EPISTEMOLOGI, AKSIOLOGI DAN LOGIK TERHADAP PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA.
FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN (FPK)
Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK yang dahulunya disebut Falsafah Pendidikan Negara (FPN), merupakan dasar pendidikan yang telah dilaksanakan di negara Malaysia. Falsafah ini digubal pada 1988 oleh pakar-pakar pendidikan.
Pendidikan di Malaysia
adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu
secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan
harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan
dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia
yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan
berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap
keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.
CABANG FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN (FPK)
Falsafah adalah bidang ilmu yang mempunyai empat cabang yang berbeza tetapi saling berkait antara satu sama lain. Cabang falsafah tersebut ialah metafizik, epistemologi, aksiologi dan logik.
PENGARUH
CABANG FALSAFAH METAFIZIK, EPISTEMOLOGI, AKSIOLOGI DAN LOGIK TERHADAP
PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA.
Metafizik
· Penekanan terhadap aspek realiti,
ketuhanan dan kesejagatan ke arah globalisasi, kemajuan dan kerohanian dalam
perkembangan pendidikan di Malaysia.
· Wujudnya kepelbagaian ilmu meliputi hakikat kesejagatan (cosmology), hakikat ketuhanan (theology) dan hakikat kemanusiaan dan alam (antology) dalam aspek rancangan pendidikan negara.
· Pada umumnya, metafizik merupakan kajian
pada peringkat paling abstrak mengenai sesuatu perkara atau fenomena alam dan
merupakan suatu bidang ilmu yang jauh melangkaui alam fizikal. Dengan itu, perkembangan ilmu sains dan teknologi mula
berkembang dan fenomena diluar alam nyata sebagai contoh hidup selepas
mati, syurga dan neraka.
Epistemologi
· Merangkumi perolehan pengetahuan, keilmuan
dan keterampilan untuk kesejahteraan dan kemakmuran kehidupan. Ini menunjukkan
bahawa FPK menitikberatkan pendidikan yang berteraskan kehidupan warganegara
Malaysia.
· Unsur-unsur teori pengetahuan sangat
penting jika negara berhasrat menjana ilmu yang bermutu tinggi—salah satu
faktor utama untuk menjadi negara yang maju.
· Dengan epistemologi, pelajar dapat memahami potensi sumber ilmu pengetahuan baru dan cara-cara pemikiran yang perlu ada untuk menjelmakan potensi itu kepada realiti.
· Sebagai contoh, berlakunya kesepaduan dan keseimbangan dalam sukatan pelajaran dari
aspek kurikulum yang meningkatkan pendidikan
teknik dan vokasional, meningkatkan
penguasaan Bahasa Inggeris dan memartabatkan bahasa Melayu.
Aksiologi
·
Penekanan nilai-nilai murni kehidupan penting dalam pembangunan seseorang
individu kearah yang lebih maju dan baik.
· Nilai estetika melibatkan kesenian atau kecantikan contohnya pendidikan Seni dan Muzik yang melibatkan kesenian dalam pelbagai bidang sama ada seni tradisional dan moden seperti seni visual arca,reka bentuk industri dan grafik komputer yang menyumbang kepada industri kreatif negara dan penghayatan budaya di Malaysia.
· Sistem pendidikan negara seperti Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan yang menerapkan nilai positif dalam kalangan individu akan melahirkan pelajar yang mempunyai keperibadian yang baik dan insan yang harmoni.
Logik
· Cabang falsafah ini berkait rapat dengan
ketiga-tiga cabang kerana bidang yang berlandaskan logikal.
· Matlamat FPK mampu direalisasikan kerana
logik adalah cabang yang membincangkan persoalan atau isu pendidikan untuk
membuat keputusan yang perlu diambil secara berkesan.
· Sistem pendidikan negara lebih bersesuaian
dengan keadaan semasa agar pendidikan negara diiktiraf di peringkat
antarabangsa.
Logik juga
merupakan persoalan-persoalan yang menyumbang kepada wujudnya cabang Metafizik,
Epistemologi, Aksiologi. Contoh persoalan yang dibahas:
Rumusan
Ringkas.
Cabang Falsafah
Pendidikan Kebangsaan (FPK) iaitu Metafizik, Epistemologi, dan Aksiologi saling berkait berlandaskan logik dalam
membentuk arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan
bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek,
rohani, emosi dan jasmani yang mencetus kepada wujudnya Kurikulum Kebangsaan.
Video Penerangan.
RUJUKAN
Abdullah,
D. Z. (2021). Perkembangan Pendidikan Di Malaysia: Falsafah dan Dasar. Tanjong
Malim, Perak: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Hoe,
W. (2010, March 18). Kepentingan pemahaman epistemologi di kalangan penuntut
Malaysia. Warwick Blogs. https://blogs.warwick.ac.uk/tanw/entry/kepentingan_pemahaman_epistemologi/
Jamaluddin,
Mior Khairul Azrin bin Mior. (2011). Sistem pendidikan di malaysia: dasar,
cabaran, dan pelaksanaan ke arah perpaduan nasional. Jurnal Pendidikan Sains
Sosial dan Kemanusiaan, 4 (81). 33-48.
DISEDIAKAN OLEH:
ROSIDA BINTI MISYU (D20211099345)
Comments
Post a Comment