Pengaruh falsafah pendidikan barat (FPB) terhadap pembentukan Falsafah Pendidikan Kebangsaan

PENGARUH FALSAFAH PENDIDIKAN BARAT (FPB) TERHADAP PEMBENTUKAN FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN


Falsafah Pendidikan Tradisional Barat 
  1. Esensialisme
  2. Pereniaisme

Esensialsme

  • Ia bersifat fleksible dimana ia terbuka untuk perubahan , toleran dan bersifat tidak terikat .
  • mementingkan pembentukan  peribadi dan kukikulumunya disusun dari topik yang mudah dan menekankan kemahiran 3M iaitu menulis,mengira dan membaca

Perenialisme

  • berasas falsadah tradisional yang banyak dipengaruhi oleh fahaman idealisme
  • memandang pendidikan sebagai jalan iaitu proses mengembalikan kebudayaan sekarang.
Falsafah Pendidikan Modern Barat
  1. Progresivisme 
  2. Eksistentialisme
  3. Rekonstrukslionisme

Progresivisme
  • menggunakan pendekatan induktif dalam mencapai matlamat pendidikan kerana pendekatan induktif tidak memerlukan teori .
  • bebas memilih dan membuat keputusan ke atas dirinya sendiri , mereka menggambar pendidikan adalah penghidupan dan bukan persediaan untuk hidup.

Rekonstruksionisme 

  • memberi perhatian terhadap pembentukansemula masyarakat iaitu untuk perubahan dan reformasi sosial .
  • untuk menyedarkan murid-murid- tentang masalah - masalah sosial , ekonomi dan politik yang berlaku

Eksistensialisme

  • mengutamakan pembelajaran kendiri dan bukan mencari ilmu pengetahuan .
  • guru bukan penyebar ilmu tetapi membantu pelajar berjaya dalam usaha mencari kesedaran kendiri . Mereke menyokong kaedah pembelajaran Socrates .
Penutup

Pengaruh falsafah pendidikan barat terhadap pembentukan falsafah pendidikan kebangsaan amat penting untuk berkembang kerana banyak pendapat pendapat dan contoh yang boleh ikuti kerana mereka banyak berkembangan dengan cara itu , dengan cara itu kita boleh terus maju dan semakin maju .

Videp penerangan 



Disediakan oleh 
Nama : Mohammad Khairul Iqmal Bin Zuraidi
No Matrik : D20211100657


Comments