Pengaruh falsafah pendidikan barat (FPB) terhadap pembentukan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
PENGARUH FALSAFAH PENDIDIKAN BARAT (FPB) TERHADAP PEMBENTUKAN FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN
Falsafah Pendidikan Tradisional Barat
- Esensialisme
- Pereniaisme
Esensialsme
- Ia bersifat fleksible dimana ia terbuka untuk perubahan , toleran dan bersifat tidak terikat .
- mementingkan pembentukan peribadi dan kukikulumunya disusun dari topik yang mudah dan menekankan kemahiran 3M iaitu menulis,mengira dan membaca
Perenialisme
- berasas falsadah tradisional yang banyak dipengaruhi oleh fahaman idealisme
- memandang pendidikan sebagai jalan iaitu proses mengembalikan kebudayaan sekarang.
Falsafah Pendidikan Modern Barat
- Progresivisme
- Eksistentialisme
- Rekonstrukslionisme
Progresivisme
- menggunakan pendekatan induktif dalam mencapai matlamat pendidikan kerana pendekatan induktif tidak memerlukan teori .
- bebas memilih dan membuat keputusan ke atas dirinya sendiri , mereka menggambar pendidikan adalah penghidupan dan bukan persediaan untuk hidup.
Rekonstruksionisme
- memberi perhatian terhadap pembentukansemula masyarakat iaitu untuk perubahan dan reformasi sosial .
- untuk menyedarkan murid-murid- tentang masalah - masalah sosial , ekonomi dan politik yang berlaku
Eksistensialisme
- mengutamakan pembelajaran kendiri dan bukan mencari ilmu pengetahuan .
- guru bukan penyebar ilmu tetapi membantu pelajar berjaya dalam usaha mencari kesedaran kendiri . Mereke menyokong kaedah pembelajaran Socrates .
Penutup
Pengaruh falsafah pendidikan barat terhadap pembentukan falsafah pendidikan kebangsaan amat penting untuk berkembang kerana banyak pendapat pendapat dan contoh yang boleh ikuti kerana mereka banyak berkembangan dengan cara itu , dengan cara itu kita boleh terus maju dan semakin maju .
Videp penerangan
Disediakan oleh
Nama : Mohammad Khairul Iqmal Bin Zuraidi
No Matrik : D20211100657
Comments
Post a Comment